۲۲ تیر ۱۳۹۳، ۹:۱۵

در ماه رحمت الهي/

مبلغان خراسان رضوی عازم جهاد علمي تبليغ/ عمری که صرف ترویج دین می‌شود

مبلغان خراسان رضوی عازم جهاد علمي تبليغ/ عمری که صرف ترویج دین می‌شود

مشهد - خبرگزاری مهر: عالمان خراسان رضوی در مسیر عمل به رسالت دینی‌شان در ماه رمضان جهاد علمی را در روستاها و شهرهای شش استان کشور آغاز کرده‌اند و از گرانبهاترین سرمایه‌ یعنی عمر هزینه می‌کنند تا درمانگران ديني دردهاي روحي باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهمترين دغدغه روحانيون در ماه رمضان عمل به  وظيفه الهي است و اين دليلي است كه در ماه مغفرت الهي مبلغان را عازم جهاد علمي تبليغ مي‌كند.

البته تا کنون تبليغات ديني بازخوردهاي اجتماعي خوبي در ميان افراد جامعه داشته و حضور گسترده مردم در ايام مذهبي به خصوص ماه هاي رمضان، محرم و صفر گوياي اين ادعاست.

رمضان، ماه رحمت الهي و  فرصتي براي تقويت دانش قرآني، تهذيب و تربيت اخلاقي، تقويت تقواي عمومي و گامي به سوي پيوند امت با امامت است؛ وظيفه انبياي الهي و پيشوايان اهل‌بيت نبوي اين بود كه در شناخت وظيفه و عمل به آن به بشريت كمك كنند و اين وظيفه سنگين امروز بر عهده عالمان دين و مبلغان معارف اسلامي است.

مبلغان رسولان بيداري‌اند و مهمترين وظيفه روحانيون معرفي قوانين الهي و مبارزه با اجراي قوانين ظالمانه است و مهمترين فلسفه وجودي مبلغان دين، امر به معروف و نهي از منكر با استناد به آيات و روايان الهي است كه در حوزه تخصصي آن نهادهايي همچون اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي خود را مسئول گسترش امر مهم تبليغ مي دانند.

 تبليغ چهره به چهره از مؤثرترين روش هاي تبليغ ديني در دنياست

مسئول امور مبلغان اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اهميت تبليغ ديني در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد:‌ با وجود پيشرفت تكنولوژي در جهان هنوز هم تبليغ سنتي و چهره به چهره از مؤثرترين روش هاي تبليغ ديني در دنيا شناخته شده است.

حجت الاسلام علي بخشي با اشاره به اينكه روحانيون در تبليغات ديني خالصانه و بدون هيچ چشم داشتي به امر تبليغ مي پردازند افزود:‌ فراگيري تبليغ در كشور مسلمان ايران در مساجد معتبر و مجالس بزرگ اسلامي در كنار تفسير قرآن، اخلاق و بيان احكام، حجم عظيمي را پوشش مي دهد.

مبلغان درمانگر دردهاي ديني جامعه هستند

وي با بيان اينكه مردم بهترين راه معالجه دردهاي فردي، خانوادگي و اجتماعي خود را در آموزه‌هاي ديني مي‌دانند ادامه داد:‌ مبلغان و روحانيون در نزد افراد جامعه درمانگران ديني هستند كه مي توانند به ارتقاء معنويت و كيفيت زندگي افراد كمك كرده و درد هاي روحي و رواني آنان را درمان كنند.

مسئول امور مبلغان تبليغات اسلامي خراسان رضوي با اشاره به اينكه جامعه از نهادهاي ديني مانند حوزه و سازمان تبليغات مطالبات ديني دارند گفت:‌ سعي اداره كل تبليغات اسلامي اين است كه بهترين پاسخ گويي را به نيازهاي معنوي جامعه داشته باشد.

هزار و 550 مبلغ از خراسان رضوي به شش استان شرقی اعزام شدند

حجت الاسلام بخشي با بيان خبر اعزام و توزيع هزار و 550 مبلغ در سطح خراسان رضوي و شش  استان كشور افزود: اين استان‌ها شامل استان‌هاي خراسان جنوبي، خراسان شمالي، كرمان، سيستان و بلوچستان، يزد و گلستان مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه بيشترين اعزام مبلغ از سوي اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي به مناطق محروم صورت مي‌گيرد ادامه داد:‌ اين موضوع خود گواهي بر اخلاص طلبه هايي است كه خدمت به محرومين را دغدغه اصلي خود مي دانند.

مبلغان استقرار و هجرت محروميت هاي فرهنگي را از چهره اجتماع مي زدايند

مسئول امورمبلغان تبليغات اسلامي خراسان رضوي بيان كرد: مبلغان در دو طرح استقرار و هجرت با فداكاري هاي زياد به همراه خانواده هاي خود سعي در زدودن محروميت هاي فرهنگي از چهره اجتماع را دارند و در اين راه سختي و مشقات مالي زيادي را متحمل مي شوند.

حجت الاسلام بخشي با اشاره به اينكه هر مبلغ به طور عام بايد دوره هاي آموزشي قبل از تبليغ را بگذراند؛ گفت: آموزش هاي مبلغان در ايام ويژه اي مانند رمضان، محرم و صفر شامل آموزش هاي خاص اين ايام مي شود.

توزيع هزارو 500 بسته فرهنگي و بروشور پيام تفسير

وي با اعلام توزيع هزار و 500 بسته فرهنگي در سطح استان افزود:‌ اين بسته هاي فرهنگي شامل كتاب 40 حديث كه مباحث آن در مورد ازدياد نسل است، كتاب احكام ويژه رمضان، كتاب تربيت حكيمانه و كتاب سبك زندگي است.

حجت الاسلام بخشي همچنين از توزيع هزارو 500 بروشور با عنوان پيام استاد تفسير حجت الاسلام والمسلمين قرائتي به مبلغان در ماه مبارك رمضان خبر داد.  

وي با بيان قسمتي از بروشور پيام تفسير گفت:‌ دلايل رفتن به سراغ قرآن، چرا قرآن مهجور است، وظايف علما و فضلا، وظايف دانشگاهيان، وظايف هنرمندان و عقب ماندگي ها و كمبودها را با تمسك به قرآن جبران كنيم از جمله سرفصل هاي مهم اين بروشور آموزشي است.

مسئول امور مبلغان تبليغات اسلامي خراسان رضوي با اعلام تشكيل جلسه كميته ساماندهي اعزام مبلغان خواهر گفت:‌ اين كميته مسئول هماهنگي نهادهايي است كه در ايام خاص اعزام مبلغان خواهر را در دستور كار خود دارند.

صلاح و رستگاري جوامع مديون زحمات مبلغان است

حجت الاسلام حسينعلي رحمتي كارشناس مسئول امور مساجد تبليغات اسلامي خراسان رضوي هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:‌ تبليغ، ارشاد و هدايت مردم به ارزش هاي الهي از اصول رسالت  و برنامه اصلي پيامبران است.

حجت الاسلام رحمتي افزود:‌ قرآن پس از بيان ويژگي هاي پيامبران الهي همچون نوح، هود و صالح (ع) آنان را مبلغ و پيام رسان پروردگار معرفي مي كند.

وي با بيان آياتي از قرآن كريم در خصوص مبلغان گفت:‌ خداوند در قرآن، كساني را كه رسالات خدا را تبليغ مي كنند را بهترين امت معرفي مي كند.

كارشناس مسئول امور مساجد اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با اشاره به اهميت امر به معروف و نهي از منكر در جامعه اسلامي گفت:‌صلاح و رستگاري جوامع مديون زحمات مبلغاني است كه در كلام تبليغي خود آمران به معروف و ناهيان از منكر هستند.

حجت الاسلام رحمتي با بيان اينكه در قرآن از هدايت مردم به حيات بخشي تعبير شده است افزود:‌ مهمترين وظيفه يك مبلغ دعوت اجتماع به سوي خير است كه پيامبر اسلام بارها از آن به عنوان بهترين عمل ياد كرده است.

مبلغان مايه احياي دين هستند

وي با اشاره به احاديثي از امام جعفر صادق(ع) گفت:‌ ايشان مبلغان را مايه احياي دين و نبود آنان را سبب نابودي اسلام مي‌دانند.

كارشناس مسئول امور مساجد اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اينكه تبليغ وظيفه همگاني است ادامه داد: هر فردي از جامعه اسلامي موظف به دعوت مردم به سوي ارزش ها و دور كردن آنان از ضد ارزش هاست.

حجت الاسلام رحمتي افزود:‌ در طول تاريخ اسلام مبلغان و انسان هاي واقعي تبليغ را وظيفه خود دانسته و هر كس به اندازه وسع و توان خود در اين امر تلاش كرده اند.

هر مسلمان يك مبلغ ديني است

وي با اشاره به اهميت گسترش تبليغ در جامعه ادامه داد:‌ هر مسلمان يك مبلغ ديني است كه بايد با كردار، گفتار و عمل خود چه در خانواده و چه در جامعه وظيفه تبليغ اسلامي خود را انجام دهد.

كارشناس مسئول امور مساجد اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اينكه تبليغ تخصصي دين بايد به صورت تشكل يافته و زير نظر ارگان هاي قوي باشد گفت:‌ اين امر مانع از آسيب زدن به بدنه دين از راه تبليغات اشتباه مي شود.

حجت الاسلام رحمتي با بيان اينكه قرآن كريم از نهادها و تشكل هاي ديني به عنوان يك امت ياد مي كند افزود:‌ قرآن تمام جوامع، طوايف و گروه ها را به حركت در جهت تبليغ دين دعوت مي كند.

وي با اشاره به اهميت تبليغات ديني در صدر اسلام گفت:‌ اين تبليغات از روزهاي نخست ظهور اسلام شكل گرفت و پيامبر از افرادي كه علوم اسلامي را مي‌آموختند به عنوان مبلغ در سرزمين‌هاي خود استفاده مي كرد.

كارشناس مسئول امور مساجد اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اينكه تبليغ يك جهاد علمي است افزود:‌ نهادهايي همچون سازمان تبليغات اسلامي به عنوان متوليان امر تبليغ اسلامي با درايت و بينش امام(ره) از بطن نظام برخاسته اند و پرچمدار امر تبليغ هستند.

تبليغات ديني بازخوردهاي خوبي در سطح اجتماع ايجاد مي‌كند

حجت الاسلام رحمتي با اشاره به اينكه اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي در جهت اجراي وظيفه مقدس تبليغ سالانه تعداد زيادي از روحانيون و مبلغاني را كه به صلاح علم و تبليغ مجهز هستند را به سطح استان و ساير استان هاي همجوار اعزام مي كند گفت:‌ تبليغات ديني بازخوردهاي اجتماعي خوبي در ميان افراد جامعه دارد و حضور گسترده مردم در ايام مذهبي به خصوص ماه هاي رمضان، محرم و صفر گوياي اين ادعاست.

...................................

گزارش : فريده علي‌دوست

کد خبر 2330120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha